Keuruun työväentalo monessa menossa!

Työväentalo
Keuruun työväentalon juhlasali

Keuruun työväentalon historiaa

• Keuruun työväenyhdistys osti vuonna 1905 Abram Nybergin huutokaupasta Keuruun keskustasta Pohjola-nimisen talon ja samalla vuokraoikeuden kirkkoherra Pihmanin Nybergiltä vuokraamaan tonttimaahan. Taloa laajennettiin ratamestari Kaarlo Suhosen lahjaksi yhdistykselle tehtyjen piirrustusten mukaan. Laajennus valmistui talkoilla vuonna 1906. Oman talon vihkiäisjuhlaa päästiin viettämään 7.11.1906. Sorretun Voima kertoo, että tilaisuuden lopuksi pistettiin tanssiksi, joka kesti koko yön. 1918 talo oli punavankien säilytyspaikkana. 1920-luvun alkupuolella yläkertaan rakennettiin vahtimestarin asunto, samalla kattomuotoa muutettiin ja kattoikkunat poistettiin. Talon kerrosalaksi tuli n. 350 m2. Työväentalon tonttimaata vuokrasi myöhemmin keuruun seurakunta aina vuoteen 1964 saakka, jolloin työväenyhdistys osti tontin omaksi.
  • Pihamaalla ulkorakennuksessa oli painikämppä, joka kuitenkin jouduttiin TVH:n toimesta purkamaan. Tilalle lähemmäksi työväentaloa rakennettiin 1965 uusi ”tilapäinen” ulkorakennus, jossa oli käymälä ja puuliiteri, myöhemmin puuliiteriä pienentämällä sinne rakennettiin myös sauna. 1970-luvun alussa työväentalossa alkoi pyöriä bingo ja osittain sen tuotolla pystyttiin rakentamaan uusi tasakattoinen siipirakennus vanhan viereen. Samoin entinen talonmiehen asunto kunnostettiin. Keuruun urheilutalo Oy:n kanssa tehtiin vuonna 1975 vuokrasopimus työväentalon tontista, ja osin työväentalon entisiin tiloihin suunniteltiin isoa kaksikerroksista urheilutaloa, mikä sitten ei kuitenkaan toteutunut juuri alkuvalmisteluita pidemmälle
  • Työväentalon vuokralaisena on toiminut lähes parinkymmenen viimeisen vuoden ajan myös elokuvateatteri Keuruskino. Työväentalolla on nykyaikaiset digitaaliset äänentoistolaitteet. Työväentaloa on remontoitu ja kunnostettu tarpeen mukaan koko sen olemassa-olon ajan. Vuonna 1990 työväentalon asuntoon rakennettiin sauna ja wc-tilat sekä nykyaikainen vesi- ja viemärijärjestelemä. Talon ilmettä pyritään uusimaan myös alkavan vuoden kuluessa.